Idag så tänkte jag redogöra tanken att du blir bra på det du tränar! Vi har oftast någonting som vi vill bli bra på, det kan vara att kunna springa bättre, bli bättre på golf eller att kunna lyfta våra barn effektivt och utan smärta. Det är din skill som du vill bli bra på. För det mesta är dessa skills i stående position och framförallt i rörelse. Även vardagen består av stående aktiviteter som du inte kommer undan som att diska, göra mat, öppna bildörren eller hämta någonting på golvet. Det kommer vara rörelser som involverar hela kroppen inte en enskild muskel som vi ofta tränar i gymet. Där med sagt att det inte är dåligt att träna isolerat, dock så är det inte så du fungerar utanför gymmet vare sig i vardagen eller i din idrott.

 

För att ta ett exempel, säg en hockeyspelares skills som är att bli bra på just ishockey, vad behöver ishockeyspelaren då? Hen vill bli starkare, bli mer uthållig, snabbare, bättre balans och vara så rörlig som krävs för att spela ishockey. Allt som du gör off-ice ska bidra till att du blir en bättre ishockeyspelare. Inte att du tränar din fys för att lyfta mer i marklyft & bänkpress eller springa på en bättre tid på coopertest. Det är egna idrotter. Styrkelyft och löpning är sånt du måste träna mycket av om det är din idrott. Det är också 3 egna skills som du behöver träna på länge för att behärska tekniken och bygga upp en hållbar kropp som klarar de lyften och få den löp-teknik som krävs.

 

Vad var det du ville bli bra på nu igen? Just det ishockey var det. Träna off-ice för att kunna spela ishockey inte för att förbättra skills som ni inte behöver och som skadar er kropp! Principen som lyder SAID ”Specifik adaptation to imposed demands” Översatt till ”du blir bra på det du tränar”. Det är en stark princip. Vi säger nu att du som ishockeyspelare enbart tränar marklyft och knäböj och andra basövningar samt löpning i din fys både under säsong och för att förbereda sig för en ny. Sedan ska du ut på isen på ett par skridskor, det finns 5 motståndare, det går snabbt, höfterna åker i alla olika riktningar och du gör 1000 olika rörelser under en enda träning. Har du tränat för dessa rörelser? Utåt och inåtrotationer för höften i hög hastighet? Annorlunda positioner där du kan bli skadad på isen? Konstigt att hockeyspelare i synnerhet blir höftskadade? I slutändan handlar det om att vara skadefri och kunna göra det som vi älskar. Vare sig det är att tävla i styrkelyft eller att spela ishockey eller varför inte bara kunna leva smärtfritt och må bra.

 

Som ni kan läsa i exemplet om en hockeyspelare så gäller det självklart alla andra idrottare eller vardagsmotionärer också, alla bör träna varierat och utifrån hur ditt liv ser ut! ”Variation is the key for everything” //Robin Åberg

 

Jag vet vad det innebär att vara skadad och träna fel. Det enda jag vill göra är att hjälpa er att undvika samma misstag och öppna era sinnen att träna smartare och minska risken för skador. Vi behöver tänka på vilken skill vi vill ha. Vad behöver vi för att nå dit? Vad är relevant att träna? Vi måste inse att det inte handlar om att lyfta så tungt som möjligt eller att träna så mycket som möjligt. Utan det mesta handlar om att kunna röra sig effektivt utan smärta och träna för det vi vill bli bra på!

 

Just nu hjälper jag Henrik som spelar ishockey. Han har som många andra ishockeyspelare problem med höfterna, i hans fall är det brosk pålagringar vid höftleden som är problemet. Henrik har haft symtomen i form av smärta i ett år och operation diskuterades. Igår så gick han på is med laget för första gången på 8 månader utan smärta och idag kände han heller ingen smärta vilket är riktigt roligt för honom! Jag och Henrik har tränat tillsammans i två månader med behandlingar och relevanta övningar för hans problem. Nu är det bara att fortsätta på den inslagna vägen och sakta men säkert komma tillbaka till matchspel. Nyckeln blir att fortsätta med dessa övningar och behandlingar för att tåla den belastning som blir på banan.

 

Det här ämnet går det skriva 20 A4 om, men jag nöjer mig här. Hoppas ni har tagit med er nått bra ifrån texten och hör gärna av er till mig om ni har frågor, behöver hjälp med en skada eller vill träna rätt för att undvika skada och utveckla din fysik som faktiskt gör att du blir bättre på din idrott. Ett avslutande citat sammanfattar inlägget väldigt bra.

”Train your anatomy for your function. Don´t define function by the study of anatomy”//PARACINO

/Robin

 

img_2744img_2866img_1489

 

 

img_2843img_294714647197_10209086195944053_943248829_o