Hållning är ett ämne som är väldigt populärt att prata om nowadays.

Hållning är hur våra kroppsdelar förhåller sig till gravitationen när vi är stående, sittande eller liggande. Vi föds alla med anatomiska skillnader som kommer göra att alla människor har olika hållningar det handlar egentligen om att ha en så energisnål position som möjligt när vi är i rörelse för att minska belastning och stress på vissa strukturer. Det som kommer att påverka hur hållningen blir är rörlighet, muskelsamspelet, psykiska tillståndet och levnadsvanorna. Tyvärr kan vi inte enbart medvetet få en bra hållning det är en blandning mellan det omedvetna och medvetna. Det är ingen bra strategi att gå runt och spänna och dra bak axlarna vilket kommer skapa stelheter bak i ryggen. En god hållning borde ske omedvetet dock kan en del rörelser som du gör i vardagen vara medvetet. Tex tänk när du står upp, att du lägger belastning på både höger och vänster ben. Tänk vilka rörelser du gör i vardagen? Kan du använda din andra sida av kroppen också så att det blir en bättre balans mellan höger och vänster? En vanlig vardagsaktivitet för många är bilkörning eller bilåkande där kan det uppstå många problem genom att vi sitter på ett visst sätt nästan hela tiden, vecka ut och vecka in. Ta chansen att variera positionerna även i din bilkörning för att förebygga snedbelastning. En sämre hållning kan skapa överbelastningsskador på vissa delar av kroppen som får ta extra mycket belastning för att vi har stelheter på ett visst ställe som skapar kompensationer och obalanser.

.The body is one system.

En sämre hållning hör ihop med monotona rörelser, inaktivitet, dålig rörlighet och psykisk ohälsa bland annat. Det som många inte tänker på är också att bäckenbenet, höfterna och fötterna påverkar hållningen i allra hösta grad. Sedan så har vi en fysisk kraft som drar oss neråt i vertikal riktning jag pratar såklart om gravitationen som är en oerhört stark kraft som påverkar våra kroppar i varenda rörelse. Det är våran bästa vän och vår värsta fiende om vi inte kan hantera kraften emot oss. Det som ofta händer när vi får framåtroterade axlar och när huvudet åker fram är att vi förlorar mot gravitationen och drabbas av gravitationsjukdomen. Jag tror att vår hållning kan bli betydligt bättre om vi bara börjar röra på oss mer. De flesta som klagar över sin hållning är väldigt inaktiva och har ett monotont liv. Rörelse förknippas med glädje, energi, självförtroende, bättre självkänsla och mer rörlighet i våra leder. Ni vet hur det är när vi har varit iväg och tränat och går därifrån stolta över vårt träningspass. Vi går därifrån rakryggade med en stolt hållning för att vi är lyckliga! Rörelse kommer ge dig en bättre hållning helt enkelt. Så släpp loss i rörelserna rotera ryggen, böj dig ner, för ryggen åt sidan och ha kul så kommer det att ge dig en bättre hållning. Det finns såklart mycket mer att skriva om, men det känns som jag har fått med det viktigaste att träning/rörelse kan ge dig en bättre hållning. En av alla anledningar till att träna!

Keep it simple go and workout! 

Young woman with position defect and ideal bearing on white background