Nyår är snart här och det innebär en hel drös med nyårslöften relaterade till träning och hälsa. Vanliga löften är: Jag ska börja äta nyttigare, jag ska börja träna, jag ska gå ner i vikt osv. Enligt Sifo så lyckas endast 19% av alla svenskar att hålla sina nyårslöften.

Jag tänkte lista fällorna som du ska se upp med när du sätter ditt nyårslöfte eller när du ska försöka uppå ditt löfte.

1. Sätt upp ett realistisk mål som du har möjlighet att klara av. Målet ska fungera med ditt liv i övrigt. Har du tiden och resurserna som krävs? Om målet är för tufft så kommer du troligtvis ge upp och tycka att livet är skit, bli arg och ledsen på dig själv. Det är också viktigt att du har planerat ditt löfte innan 12 slaget och inte står där och får panik och väljer ett nyårslöfte bara för att.. Då blir det inget bra kan jag lova dig.

 

2. Gå inte ut för hårt för det är som att gå in i en vägg. Du kommer att slå dig hårt och du kommer att bli skadad. Säger sig självt, du kan inte gå ifrån 2 träningar till 6 träningar i veckan. Träning är en färskvara och från att gå ifrån soffpotatis till elitidrottare är sjukt ohälsosamt. Likadant om du inte varierar din träning och nöter på med samma träningsprogram i några veckor det är också upplagt för att du ska skada dig eller att bli sjuk eftersom kroppen blir mer känslig för infektioner vid en sådan ökning av din fysiska aktivitet. Tänk på att den träning eller det målet du tar dig an ska ändå kunna bli en livsstil för dig. Det är inte en livsstil som ska vara i 2 månader och då gäller det att tänka till. Om du tidigare har tränat 2 gånger i veckan under det tidigare året så kan ett nyårslöfte vara att jag ska träna 3 gånger varannan vecka och att du ska testa en ny träningsform under året.

 

3. Välj ditt löfte enligt dina värderingar och filosofier. Allt för många väljer ett löfte som kompisen valde eller som är trendigt för tillfället. Gör ingenting som du inte vill för det kommer ändå inte hålla i slutändan.

 

4. Du kommer att utföra träning som du inte alls är intresserad av. Alla tränar på gym, det ska jag också göra, tänker du. Det kanske inte alls är dit som du behöver gå. Jag lovar att det finns en fysisk aktivitet som du kommer att gilla där ute. Det finns många vägar till Rom..

 

5. Det finns inga enkla genvägar till bättre hälsa. Du kommer få kämpa och få anstränga dig, du kommer att stöta på hinder, det är verkligheten vi lever i. Träning/Rörelse är aldrig Start-Stopp. Det finns bara start och start.

 

6.Fokusera mindre på den bild som samhället har målat upp av hur en människa ska se ut idag! Du tränar inte för utseendet enbart! Träning är så mycket mer än det. Koncentrera dig på att må bra och ha roligt tillsammans med att röra på kroppen så kommer resultaten att komma!

 

7. Du arbetar inte med den mentala biten och har inte gjort en tydlig plan för dig själv med delmål och belöning när du uppfyller löftet eller målet. Tankens kraft har en stor del om du lyckas eller inte.

 

8. Du tar inte hjälp av någon som är kunnig inom området som en personlig tränare eller dietist, Du väntar för länge med att faktiskt få hjälp med alla dessa punkter jag listat ovanför.

9.  Jag vet att du tänker att du ska börja ditt nya liv efter nyår! Varför inte börja idag? Vad har du att vänta på?

chickennewyear2