Vi pratade mycket om stress på min massageutbildning på ProAthlete där jag hade två grymt bra lärare. Jag tänker att det är ett viktigt ämne att skriva om. Idag är det många som tränar för mycket, slarvar med kosten och vilan. Det är också hög press och krav på dagens ungdomar  . En stressor är en form av stress som kan både vara negativ eller positiv. De kan vara psykiska, sociala eller fysiska och finns överallt i vår vardag i form av att du har för höga krav på dig själv, bråk inom familjen eller för mycket träning. Vi pratar om  ”fight-or-flight-or-freeze response” (flykt-, kamp- eller frysningsrespons) som är tre olika vägar vi kan välja vid stressande situationer och vi människor reagerar olika, vilken väg vi väljer avgörs av många faktorer.

En stressor som idrottare utsätts för ofta är just träning eftersom det är vad de gör. Vi mår bra och hormonerna är i balans. Men det räcker inte, vi behöver mer positiva stressorer. Det kan vara att du är hemma och läser en bra bok eller att umgås med polarna och får koppla bort tankarna ifrån din idrott och ha roligt.

Idag tränar många ungdomar alldeles för hårt och för ofta. Det kombinerat med skräpmat, höga krav ifrån sig själv och anhöriga gör att skada är nära till hands.  ”No pain no gain” principen lever kvar 2016 i vissa föreningar och fystränare. Tänk dig själv om du har sovit 3 timmar på natten för att du har suttit uppe och spelat tv-spel. Du tar rostat bröd med ost och skinka till frukost sedan tar du godiset ifrån kvällen innan. Tror du att du kommer prestera sämre och ha en väldigt större skaderisk än om du hade sovit 7-8 timmar och käkat en bra frukost? Det är en negativ form av stress på kroppen. Vi ignorerar att ta hand om oss själva, Det kommer att straffa sig.

Träna med kvalité och inte kvantitet. Ta hjälp av en personlig tränare som kan hjälpa dig hitta balans mellan kost,träning,vila. Ett träningspass kan vara rörlighet och lugnare träning eller teknikträning då blir inte stressen lika påtaglig och det behöver vi ibland. 

Vill ni undvika skada så är träning,kost,återhämtning och positivt tänkande de fyra viktigaste aspekterna. Inga konstigheter egentligen men det glöms ofta bort.