Tjenare! Skador är något som intresserar mig väldigt mycket eftersom jag själv har råkat ut för en del skador i min höft. Jag är absolut ingen expert på knäskador, däremot är jag bra på att se kroppen som en enhet. Jag förstår att höft och fot har stor betydelse för våra knäns funktion, i det här inlägget ska jag skriva kort om knäts anatomi och hur foten och höften hänger ihop med knät. Hur rehabiliterar vi knäskador idag? är det något vi missar eftersom det är en stor skara idrottare som råkar ut för just knäskador. Först går vi igenom anatomin runt knäet. Knäet finns emellan vårt lårben och vadbenet samt skenbenet. Själva knäleden består av ledband och korsband samt två menisker som har den funktionen att göra knät stabilt tillsammans med musklerna. Vi har massvis med muskler ifrån höftens olika delar som fäster i och runt knät samt nerifrån också ifrån foten och upp till knät! Wow höften och foten har extremt mycket med knäets funktion att göra!

Kika på bilden nedanför där ser ni på bilden till vänster en felställning i vår rörelseapparat.

Det ser ut som en kraftigt pronerad fot som sätter knät i en utsatt position i varje rörelse. Ordet pronation är en beskrivelse av subtalarledens rörelse! Att pronera är grundläggande och helt normalt. Problemet är när vi blir låsta i det mönstret. Ofta efter en eller flera fotledsstukningar. Ni ser på bilden att kroppen påverkas ifrån fötterna upp till huvudet av en felställning av foten. Om vi går tillbaka till knät så blir det flera tusen smällar på knäet om inte våra resterande leder har mobilitet och stabilitet.

Kolla vilka rörelser som sker på fotbollsplanen. Ganska stora krafter som kroppen och framför allt knäna stöter på.

Sammanfattningsvis så är det ofta inte knäets fel vid skada på ledband, korsband, menisk eller mjukdelar. Det är skador som har orsakats över en lång tid och beror ofta på en dysfunktion i höft eller fot. Så vi kan inte stirra oss blinda på knäet och inte förstå orsaken bakom skadan då kommer det uppstå fortsatta besvär. Så ni med knäproblem känner ni er stela i höfterna? Har ni stukat foten/fötterna många gånger? Allt våra olika delar vill göra är att hjälpa varandra. Därför måste vi zooma ut och verkligen förstå att det inte är en muskels fel eller en viss plats på kroppen, det är mer komplicerat än så..

Vad ska ni göra åt era knäproblem då? Ta hjälp med att finna orsaken och få ett individuellt skadeförebyggande program. I del 2 av knäskador så kommer jag ge tips på hur ni kan ta itu med era knäskador eller för att förhindra dem!

”The knee is caught in the middle with few places to go and no place to hide” //Grays institute