Tjenare!

Vad kan ni göra åt era knäproblem är nu frågan? Om jag hade svaret på den frågan så borde ingen ha knäproblem! Tyvärr har jag inte svaret. I Del 1 så beskrev jag knäts funktion och hur dess funktion påverkas av höft och fot. För att förhindra en knäskada så måste du träna för den uppgift som du kommer att ge knät. För en handbollsspelare så är det hopp och utfallssteg som är de två viktigaste grundrörelserna att träna på. Knäna kommer gå igenom en rad olika zoner på planen och dessa zoner är också de som man skadas i. Just därför så måste du veta vad du ska använda knäna till. I detta fall handboll. För en motionär så är knäna involverade i olika lyft ifrån en rad situationer som behöver fungera. Sedan så har hen badminton som fritidsintresse. Vilka zoner behöver fungera i den sporten?

Lite fakta om knäskador i handboll 

  • Det sker över 40 skador per 1000 matchtimmar bland kvinnliga handbollsspelare
  • Främre korsbandsskador är ett stort bekymmer för handbollsspelare.
  • Kvinnliga handbollsspelare löper fem gånger större risk att ådra sig en främre korsbandsskada än manliga spelare.
  • Över 50 % av alla skador är lokaliserade till benen
  • Reskade frekvens inom handboll ligger enligt en studie på 22%
  • 75% av skadorna sker under match
  • Zoner som de flesta skadorna sker i är landningsfrekvenser och närkontakt.

En övning som är populär och involverad vid knärehabilitering är bencurl

Det finns inte så mycket nytta med att göra den tyvärr. Absolut så får man bra kontraktion på framsida lår. Tanken är att vaskus medialis muskeln på insidan av framsida lår ska tränas för att den fäster runt knäskålen och vissa anser att den är väldigt viktig för knästabiliteten, vilket den är men vi har typ 10 muskler till som går ifrån höften ner till knät som är extremt viktiga för stabiliteten. Jag skulle föredra att att träna sitt knä först och främst stående. Jag tror inte du sitter ner i en maskin och pressar ditt ben upp ute på planen eller i din vardag. Du har då ingen gravitation eller underlagskraft mot din kropp. Du kopplar bort höft och foten som påverkar knät enormt. Sedan är det absolut ingen rörelse som våra knän någonsin kommer att gå igenom i verkliga livet. Kan knät gå sönder av benspark? Ja eftersom du får mycket utåtrotation i höft och knä som inte är zoner som knäna går igenom i stående funktion så är benspark ingen bra övning . Däremot grymt för stora lårmuskler. Men det går det få med andra övningar också!

 

 

 

 

 

Nedanför ser ni tre övningar för knät! 

Som sagt, Det är väldigt svårt att beskriva i text och bilder hur ni ska göra i er rehabilitering/prehabilitering men jag vill få er att förstå tankeprocessen så ni börjar tänka till vad som är logiskt! 3 olika utfallssteg och 3 olika former av stress mot knät beroende vilken rörelse som tillämpas. Said principen som lyder Specifik adaptation to imposed demands. Du blir bra på det du tränar. Vill du ha ett fungerande knä så utför de rörelser som du ska utföra. Det räcker inte med löpband och marklyft eller krabbgång! Knät måste va och träna i de aktuella zonerna! Vill du veta mer så är du välkommen att kontakta mig!

 

      

 

 

Vi måste fokusera på rörelse och sätta igång musklerna i tre plan! 

//ROBIN