Tjenare Tjenare! Söndag igen! 3,3 km löpning har avverkats med valda övningar för varje km för att få med styrkedelen och variationen i passet! Underbart! I Dagens inlägg så kommer jag skriva om ostabilt underlag som pilatesboll,bosöboll och balansbräda med en inkoppling mot funktionell träning.

En av de första bilderna om man söker på funktionell träning på Google

 

Jag tänkte starta med att redogöra 3D-funktions definition av funktionell träning!

Funktion.. En aktivitet eller ett syfte naturligt eller specifikt för en individ. Varje individ har en genetisk uppsättning,psykosocial,biokemisk och biomekanisk. Dessa har utvecklats genom åldringsprocessen,erfarenheter i livet, inkluderat beteende och individuella rörelse schema,arbete,stress,skador, operationer samt emotionella tillstånd. Resultatet (evolutionen) av dessa är individuellt!
Alltså funktionell träning handlar om att träna för din vardag eller din idrott. Vilka rörelser kommer din kropp utsättas för? Knäböj exempel är en rörelse som alla mer eller mindre har i sin vardag! Du gör ett knäböj när du ska resa dig upp i från sängen på morgonen. När du ska resa dig upp ifrån köksbordet efter frukosten, När du sedan går till hallen och ska knyta dina skor så gör du också ett knäböj! Alltså är knäböj en fundamental rörelse! Gemensamt för dessa knäböj är att du inte kommer göra ett likadant knäböj någon gång! Du har ingen skivstång på ryggen! Du kommer inte exakt stå parallellt med fötterna och du kommer inte spänna din bålmuskulatur! I vardagen så kopplas din omedvetna kropp in och den gör rörelsen för att uppgiften kräver det! Därför att göra många olika former av knäböj med rotationer,sidoböjningar och sträck kommer göra att du är bättre förberedd på vardagens alla rörelser! När vi har knäböj som exempel här så handlar det också om att se sina brister i ett knäböj som kan vara en sämre rörlighet i fotleden eller en sämre rotation i en höft som gör att man får ont och kompenserar med andra delar som inte ska utföra rörelsen! Det vi får ha i åtanke är att vi har formats med tiden av skador och beteenden osv som gör att allt kommer vara individuellt för vad som fungerar! Det är lite vad funktionell träning handlar om enligt mitt synsätt!
Idag på våra träningsanläggningar ser jag människor som står på en balansbräda eller bosöbollar och försöker hålla balansen och samtidigt gör axellyft eller bicepscurls. Det ser inte så bra ut och många tappar balansen givetvis.. Varför ställa sig på ett ostabilt underlag när du inte har balans på dina fötter först? Ruta ett som vi hoppar över.. Återigen så är det vi får höra att du ska ha en balans bräda för att träna din balans det är inte så utvecklande och hela tiden förlora balansen och känna sig ostabil… Sedan kan man träna sina så kallade Skills som kan vara att bli grym på att stå på ett ben på en pilates boll! Men det är skillnad på Skills och Needs. Behöver man kunna utföra den rörelsen/övningen?  Absolut kan ostabila underlag vara ett bra hjälpmedel men inte det primära. För din balans är väl viktigast när du har dina fötter i marken och sen resten av kroppen som belastning du utför olika rörelser som tvingar dig att kontrollera din centermassa? Vi krånglar till det när vi inte behöver det. Back TO BASIC och du kommer få grymma resultat!
Under min senaste utbildning så berättade mina lärare om en historia där de hade varit på en utbildning  i Usa förra året . En 70 årig kvinna som var med på utbildningen var en av de bästa på pilates som är en träningsform som är mycket på golvet och där man använder just en pilates boll. Hon gjorde grymma rörelser och var mjuk och elastisk på bollen. Efter träningspasset så såg mina lärare när hon gick och det såg allt annat en bra ut. Stelt och oelastiskt.. Återigen du kan var grym på en övning men hur fungerar du i övrigt?
Nu när jag skrivit det här inlägget så inser jag att det nog finns många som skrivit om det här ämnet tidigare men det är aldrig fel med repetion!
//Robin