Mobilitet/Rörlighet/Flexibilitet är heta ord idag! Hur ska jag göra och hur ska jag inte göra? När ska jag stretcha? När ska jag inte stretcha? Behöver jag vara rörlig här och där? Hjälper stretching mot träningsvärk? Frågorna är många! Tyvärr finns det inga raka svar på dessa frågor! Men jag ska försöka reda ut några frågor ur min synvinkel. Enkelt sagt är rörlighet din förmåga att ta ut ett fullt rörelseomfång över en eller flera leder. Det har visat sig på studier ifrån 1960 som ännu inte blivit utmanad att det är runt lederna som 47% av stelheten sitter! Alltså väldigt djup mjukvävnad som ligament,muskler och bindväv. Med rörlighetsträning menar man övningar vars syfte är att bibehålla eller förbättra rörligheten i en led. Rörligheten tränas genom att man regelbundet använder lederna och töjer musklerna. Rörlighet är en av komponenterna i begreppet ”smidighet”, där de övriga är muskelstyrka och koordination. De två metoderna som används mest idag är antingen statisk stretch eller dynamisk rörlighet! Jag säger utan tvekan att dynamisk rörlighet fått bäst resultat för både mig själv och mina klienter! Ställ dig frågan hur rörlig behöver jag vara? Vad ska jag använda min rörlighet till? Jag tänker att mina segment ska fungera i en stående position. Därför rörlighetstränar jag stående mestadels. Du känner igen den här positionen som visas på bilden nedanför som stretchar hamstringsmuskulaturen. Positionen är ganska långt ifrån verkligheten där du faktiskt behöver ha nytta av rörligheten. Din kropp kommer också ha en annan position i förhållande till gravitationen och du har ingen belastning på kroppen i denna position. Påverkar det? Ja det är klart det gör! Men det finns absolut nytta med att göra den om du är stel i hamstrings men det finns bättre övningar! Du blir bra på det du tränar! Sträcker du ut hamstrings i stående position så kommer kroppens nervceller och vävnad förstå lättare och du får en bättre rörlighet funktion/rörlighet stående.

Baksida Hamstrings stretch

 

Gymnaster är väldigt rörliga. De formar kroppen efter anpassningen som den utsätts för. Behöver du vara rörlig som en gymnast?

En till sak som påverkar är att när du har kört din rörlighet är att du sätter mekanisk belastning emot segmentet du sträckt ut! Så när du kört rörlighet för hamstrings så ska du också med belastning sträcka ut hamstrings så att vävnaden tillslut anpassar sig och förstår att rörelsen är okej! Du måste stimulera lederna och mjukvävnad livet ut! Mycket arbete tänker du.. Ja eller inte.. 3D-träning som jag förespråkar är ett bra sätt att bli rörligare,starkare,mer uthållig,få bättre balans där hela kroppen integreras som en enhet! Där får du snabbt resultat och kroppen kommer snabbt kännas rörligare! Vi ska komma ihåg att det här med rörlighet är komplext och det är mycket vi inte förstår än idag. Rörlighet kan begränsas av sjukdomar,mentala aspekter eller hur våra leder och skelettet är uppbyggt! Hur som helst så är det ändå viktigast att vi rör på kroppen mer och tar reda på vart vi är stela och gör någonting åt det! Kontinuitet och skapa sig goda vanor är nyckeln till att bli rörligare. Det finns inga genvägar och ingen annan än dig själv kan göra arbetet!

 

5 stycken fördelar med rörlighetsträning 

  1. Use it or loose it! Mobilitet handlar lika mycket om styrka och koordination. Fördelen blir att om du tränar din rörlighet för att utföra ett knäböj så kommer du varje morgon kunna knyta skorna och ta på dig skorna utan problem! Du kan resa dig upp ur sängen och leka med dina barn utan att känna dig stel som en pinne!
  2. Få bättre teknik i de övningar som du tränar! Du kommer dessutom kunna prestera bättre i och med att du blir rörligare det ger dig större räckvidd och du kan producera mer kraft! Men desto rörligare desto större krav ställs på din stabilitet! l
  3. Tänk tillbaka på din barndom,va du stel då? Eller rörde du dig obehindrad i skogen och lekte i din nybyggda koja? Tänk att få tillbaka den känslan att inte ha ont och va stel! Vad är skillnaden på dig nu och då du var barn? Du rör dig troligtvis mindre och inte lika varierat!
  4. Skadeförebyggande! Bygger du bara muskelmassa och struntar i rörlighetsträningen så kommer du bygga större kollagen strukturer. Kollagen är ett fiberprotein som b.l.a. våra muskler är uppbyggda av som kommer att förhindra att du kan ta ut fullt rörelseutslag i leden. Hård,spänd,oelastisk vävnad ökar risken för bristningar, stukningar och överbelastningsskador.
  5. Få en bättre hållning! Ja det stämmer! Exempel sitter du och arbetar på ett kontor i flera år så kommer kroppen forma sig med framåtroterade axlar, korta bröstmuskler och stel bröstrygg. Har du dessutom kostym på dig varje dag så blir det ännu värre. Smarta övningar och kontinuitet i din träning kommer göra att du inte hamnar i den positionen permanent!