Hej! Onsdag eftermiddag och det är trist och grått ute idag igen! Men håll ut värmen och solen är påväg! Jag längtar! Solen gör en så pigg och ger energi! Idag är det del två av kondition och uthållighet och jag ska skriva om begrepp som Återhämtning och belastningsprincipen, progressionsprincipen,individualiseringsprincipen och reversibilitetsprincipen. Jag läser just nu en bok som heter Kondition och uthållighet där dessa begrepp finns med och är bra principer att gå efter om du vill lyckas med din träning! I del 1 skrev jag om Specifitetsprincipen,överbelastningsprincipen och variationsprincipen.

Återhämtning och belastningsprincipen: När du tränar så belastar du kroppen och prestationen kommer att försämras desto hårdare träning du kör! Det är under vilan emellan passen som du bygger upp dig till en högre nivå än vad du tidigare var på! För att kunna göra en ännu bättre träning än tidigare. Kost och sömn är två viktiga komponenter i återhämtningen. T.e.x. om du har kört ett intensivt pass och inte vilar tillräckligt länge till nästa pass. Du äter dåligt, är uppe sent och spelar tv-spel så kommer du inte utvecklas och bli starkare istället bryts kroppen ner och det är en större chans att du istället blir skadad och står still i din träning. Det finns såklart riktlinjer hur länge man ska vila efter ett träningspass som varit högintensivt och krävande. Men allt är individuellt,det handlar om att lyssna på kroppen och vara ärlig mot sig själv. Superkompensation är ett annat fränt ord som någon har kommit på. Det innebär samma sak som återhämtning! När du vilar efter passet det är då du blir starkare till nästa! Det är en mekanism som vi människor har!

Individualiseringsprincipen: Handlar om att vi alla är individer, Vi födds med olika förutsättningar (genetiska skillnader) Vi har olika mål och kravprofiler samt tidigare skador som påverkar hur vi ska träna, Vikten och längden spelar roll, vilken personlighet har man osv allt detta kommer påverka hur man svarar på träningen. Tyvärr är det bara på den allra högsta nivån som individanpassad träning är möjlig. Det finns varken pengar eller resurser för att individanpassa träningen på de lägre nivåerna. 

Reversibilitetsprincipen: Handlar om att du hela tiden måste stimulera dig själv genom regelbunden träning annars kommer du förlora styrkan/konditionen du förbättrat! Det är ett evigt arbete med att hålla kroppen i form! Det som avgör vad som krävs för att underhålla prestationsförmågan är vilken nivå du befinner dig på!

Progressionsprincipen: Betyder stegring/ökning med en viss takt, jag har i tidigare inlägg varit inne på att du måste öka intensitet (hårt),frekvens (hur ofta),duration (tid) för att utvecklas och bli bättre på det du vill bli bättre på! Du måste också göra det efter dina förutsättningar och färdigheter så att utvecklingen inte går för snabbt fram för då kommer det bli överbelastningsskador (för ofta) (för mycket) (för hårt) Den här punkten är viktig att respektera. Du kan inte gå ifrån noll träningspass till fyra träningspass. Det säger sig självt! Du kommer drabbas av en överbelastningsskada! Starta första fyra veckorna med 1 träningspass i veckan sedan ökar du nästa fyra veckor till 2 pass. Det skulle kunna vara en tänkbar progression för att vänja kroppen vid belastning och stress som det blir när vi tränar. Jag tar ishockey som exempel ska en Div 1 spelare träna lika hårt som en NHL spelare! Självklart individuellt och vad man väljer att göra på träningarna, men en NHL spelare har ishockey som sitt yrke medan Div 1 spelaren troligtvis har ett heltidsarbete 07-16. Redan där förstår ni att för att den här Div 1 spelaren ska kunna träna hårt och utvecklas så måste ha sköta sin kost exemplariskt. Tanka motorn med rätt bränsle, han måste ta tillvara på den tid han kan vila för att hämta ny energi och prestera på nytt! Ett heltidsarbete ger mycket belastning och stress på systemet såklart och tar mycket tid. Men samtidigt om du sköter din kost och återhämtning och tränar smart så fungerar det! 

Kort och gott om de resterande fyra principerna! Nu lämnar jag kapitel ett och går vidare till Humanfysiologi! 

Ni får ha en fortsatt bra dag!