Hej. Hoppas ni mår bra. Jag mår toppen som vanligt numera. Mindset ni vet, Tänka positivt i alla lägen. Vara tacksam och glad för livets alla stunder.

Jag ser ett problem. Barn och även juniorer/seniorer tränar alldeles för ensidigt. Vi utövar vår idrott för mycket. Glömmer det fundamentala. Vi blir absolut skillade på vår idrott, men på bekostnad av att vi inte kan röra på kroppen? Jag tränar numera många lag och enskilda idrottare. Hälften i laget kan inte sitta på huk ens??? Hälften i laget kan inte med raka ben nudda golvet med händerna??? Hälften av laget kan inte gå på en vecka när de gjort utfallssteg/knäböj i tre rörelseplan i 30 minuter??? Hälften i laget har små skavanker/skador??? Hälften av laget har svåra rörelsebegränsningar i fotled, höftled och bröstrygg. Jag vill inte vara negativ och detta inlägg är feedback och ett försök ifrån mig att få idrottare att tänka till..

Idag finns det studier och många i branschen framhäver varierad träning för att hålla sig skadefri och må bra i kroppen. Vår idrott som vi utövar är inte hälsosam, vad kan vi göra i fysträningen för att kroppen ska tåla den belastning som den utsätts för? Jag är trött på att fysträningen bortprioriteras till förmån för idrotten. Det är inte rätt väg att gå, det är logiskt att monoton belastning sliter på kroppen och att det fundamentala knäböj, hinge, utfallssteg, hopp, drag, press, reach och lift gör att du kan förbättra dina skills och du kommer att kunna röra dig bättre. Jag tror många idrottare skulle säga att de är stela? Behöver det vara så? Kommer denna stelhet påverka deras liv?? Ja klart som fan..

För mig som coach handlar det om att göra fysträningen rolig, Sprida energi och glädje, utbilda spelarna och motivera dem att träna sina fysiska egenskaper. Hjälpa till att ge dem verktyg så de kan utveckla sin rörelsekvalitet. Det är inte lätt att ha ett helt lag, bäst resultat får man när man jobbar på individnivå. Mitt råd blir prioritera inte bort fysen pågrund av att ni är stressade, har mycket att göra i skolan, privata bekymmer. träning ska ge energi, ge bättre motstånd för att hantera stress, ökar produktionen av må bra hormoner, Den enklaste vägen är ofta inte den bästa. Stress är en stor del av allas liv, Hur hanterar vi den? det är det som avgör hur vi lyckas.

Movement is therapy

Bara för du tränar hårt så betyder det inte att du tränar bra. Hehe gör 200 burpee, jag tror du blev trött?? Blev du bättre? Det jag menar det spelar stor roll vad du tränar för något. Vilja och behov är två viktiga frågor du behöver ställa dig.

Ditt val hur bra du vill må? Ingen annan som bestämmer, bara du.

Jag fortsätter att kämpa på och försöker få folk i rörelse, Movement is everything.

Tack för att ni tog er tid att läsa. Hoppas ni fick er en tankeställare.

Referenser/stöd varierad träning.

https://thehockeynews.com/news/article/want-your-kids-to-get-better-at-hockey-have-them-play-less-experts-say?fbclid=IwAR1PcPyzZZ2_lUuyu4Gv2XV9wKXWmxd6SKV6dUtMQ9bpPeiNu6S2U5Nfg0A

https://usatodayhss.com/2017/study-30-of-32-nfl-first-round-picks-were-multi-sport-high-school-athletes?fbclid=IwAR2_r_-UQlECh6apLwPPbarWQZCEPk6yWDrrOScCHi8rf2ZR9Pccbj8w8jE