Halloj! What’s up? Detta inlägg kommer jag tillägna övningen armhävningar. Målet är att ni ska få ökad förståelse för övningen armhävningar och få en del tips som kan hjälpa er att bli bättre.

En armhävning går att göra på 100 tals olika sätt. Jag ska i denna artikel gå igenom en grundläggande och perfekt armhävning som involverar långsamt tempo och bra teknik.

Stå i axelbred position med armarna och ha fingrarna pekandes rakt fram likväl viktigt att du har händerna under axlarna. Även dina fötter är axelbrett isär. Där har du startpositionen. Du startar alltid med att vara rak som en planka igenom hela kroppen. Dra ner axlarna så du inte har axlarna uppe i öronen, armbågar och axlar ska nu böjas samtidigt. Armbågar ska gå bakåt för att förhindra spänningar i nacken och för att undvika att sätta axlarna i en dålig position. Räkna 201, 202 och 203 på nervägen tills du nuddar med bröstet i underlaget och gå sedan upp på 1-2 sekunder samtidigt som du bibehåller rak hållning. Armhävningar är en helkroppsövning skulle jag säga. Det gäller att du kopplar på sätet, bålen, bröstryggen, skulderblad och axlar för att klara av den.

Armhävningar är en av de absolut bästa övningarna som finns. Jag tycker absolut att alla människor ska kunna göra en armhävning. En riktig armhävning menar jag då. Enligt beskrivningen ovan. Alldeles för många som gör fel och som inte får ut sin kapacitet och som ökar skaderisken på axlar och handleder.

Vilka övningar kan du göra för att bli bättre på armhävningar

Negativa armhävningar

Upphöjda armhävningar

Olika former av plankor