Vad vet vi om spänningshuvudvärk? Spänningshuvudvärk är väldigt vanligt och kopplas till spänningar i nacke, bröstrygg och axlar som kan orsakas av sömnbrist, oro, stress (mental och emotionell) och inaktivitet. Det finns många faktorer som kan vara bakomliggande orsaker till spännings relaterad huvudvärk. Bästa botemedlet mot huvudvärk verkar vara motion dels för att skapa cirkulation och frigöra måbra hormoner som dämpar smärtsessionen.

De flesta har återkommande problem som kan vara i allt från några timmar till några dagar. Migrän sitter ofta mer på ena sidan av huvudet, medan spänningshuvudvärk ofta är dubbelsidig.

Utöver detta kan du få lite mer luddiga symtom, som sus i öronen, yrsel, trötthet och koncentrationssvårigheter. Det kan helt enkelt påverka din vardag på ett negativt sätt.

Lyssna på kroppen och knapra inte bara tabletter. Huvudvärken är ett tecken på att du inte mår bra. Tabletterna bara dämpar smärtan. Löser inte grundproblemet.

Det finns många saker man kan prova.

Bryta arbetsdagen med mikropauser och röra på kroppen.

Dricka vatten. Gärna två liter.

Massera dig själv. Gärna under occipitale som är nackbenet. Tryck in en punkt håll i 10 sekunder släpp efter och håll i igen tills det släpper.

Begränsa skärmtiden