Träningsfilosofi

Funktionell träning

Jag vet att vi människor är helt olika varann. Vi har olika mål, förutsättningarna skiljer sig, vi har olika beteenden och känslor, samt olika värderingar och intressen. Kommer dessa saker påverka hur just du ska träna och äta? Ja absolut, Det finns tyvärr inget som fungerar på varje människa. Det går dock att se mönster som att de som vill går ner i vikt ska äta ungefär samma livsmedel och undvika en del produkter för att gå ner i vikt. Ishockeyspelare måste träna ishockey för att bli bra på ishockey. Det finns en stark princip som säger du blir bra på det du tränar och det gäller alla. Men det kommer alltid bero på vem individen är framför mig . Frågorna som man bör ställa till sig själv är. Varför tränar jag? Vad behöver jag? Vad vill jag? Vad ska träningen leda till? Vilket bränsle vill jag stoppa i min kropp?

Jag refererar till den idrott som jag har ägnat stor del av livet till. Hur ser sporten ishockey ut? för det första har vi skridskor på fötterna, en klubba att hålla koll på och en tung utrustning, det är 5 motståndare som vill tackla ner dig, du ska få in en puck i målet. Det kommer uppstå alla möjliga rörelser där du dessutom kan få en tackling eller hamna fel och det är oftast i de rörelserna som vi inte har tränat på som vi blir skadade. När vi då tränar som de flesta ishockeyspelare har gjort. Det vill säga styrkelyft där vi har en skivstång på ryggen och gör olika rörelser på två ben eller springer intervaller för det mesta rakt fram eller kör långdistans som kan vara 1 mil. Att utöva en idrott är ohälsosamt, vad är det då att utöva 3 stycken? Det är sjukt ohälsosamt och det är rörelser som blir för mycket för vårt system, Har du hört uttrycket du måste ha knäna bakom tårna eller spänn din inre bålmuskulatur och ha en bra hållning och gör rörelsen sakta när du gör en övning? Hur är hockey nu igen? Hög hastighet och det är kaos med alla möjliga positioner. Ishockeyspelare utsätts för typ 1 miljon utåtrotationer i höfterna under en säsong. Det blir väldigt viktigt att utåtrotationen fungerar och att det är övningar med i programmet som skapar inåtrotation under off-ice perioden. Monotona rörelser kommer att skapa skador förr eller senare. Därför måste också träningen vara ibland helt tvärtom mot vad idrotten är för att skapa en balans och få kroppen att röra sig optimalt i alla riktningar. Jag har liknande filosofi för motionärer och övriga idrottare när det gäller träningen.

Mycket handlar om att kunna röra sig effektivt och utan smärta. Då mår man oftast mycket bättre och klarar av att utföra uppgifter i livet som att sitta ner, resa sig upp,bära matkassar, leka med sina barn, spela golf med polarna eller något annat. Vi måste dra fördel av att vi har två fötter,två ben en ryggrad och ett huvud med två armar. Vår kropp är gjord till att röra sig och det oftast tillsammans som en enhet. Hur ofta utanför gymmet gör du en rörelse med en muskel i taget? Jag ser det nästan aldrig, så vill du få en fysik som klarar av alla sortens utmaningar så bör du träna rörelser istället för att fokusera på vikten. Detsamma med de fysiska egenskaperna som kondition,styrka,balans,rörlighet och snabbhet. För det mesta så krävs det att dessa grundstenar fungerar tillsammans. Allt hänger ihop. Om du är grymt stark men saknar rörlighet,balans eller kondition så har du en del problem som att att gå till mataffären det blir jobbigt. Du kan inte komma ner till golvet och hämta pappret som ligger där. Du råkar hamna i en konstig position och tappar balansen och bryter benet. Därför bör vi träna alla dessa egenskaper tillsammans så ofta som möjligt för att komma så nära den perfekta kroppen som möjligt. ”Om du blir skadad så kan du inte träna, kan du inte träna så blir du inte bättre”

Jag använder mig av 3D-Träning eller kalla den funktionell träning om ni vill. Det är en perfekt träningsform för dig som vill bli stark,uthållig,få bra rörlighet och balans. Vi är födda till rörelse så varför inte använda kroppen för det den är till för och må bra psykiskt och fysiskt! Häng med på resan!

Behöver ni min hjälp?

På Tingvalla Naprapatklinik på Drottninggatan 19 här i Karlstad hittar ni mig om ni är i behov av en massagebehandling. På Stapelgatan 2 hittar ni mig för träning ifrån och med hösten 2018!

070-5129526

robin@naprapatklinik.se